Görsel Algı ve Gestalt
Gestalt kuramı, bellek, öğrenme, algılama, hatırlama ve problem çözme
konularında yenilik getirmiştir. Organize bütünler birbirleriyle ilgisiz
parçalardan çok daha kolay öğrenilip akılda tutulurlar. Gestalt kuramına göre,
problemin bir bütün olarak derinliğine kavranıp buna bütün halinde çözüm
aranması, kişiyi hızlı ve özgün buluşlara götürür.
Her iki şekilde de farklı şekilde
düzenlenmiş 9 adet daire vardır. Ama gözümüz ilk şekilde dairelerden çok
onların birleşiminden oluşan ok figürünü algılar.
Gestakt teorisinin temel prensipleri
- Görsel bir imajın parçaları, farklı bileşkenler şeklinde çözümlenebilir ve değerlendirilebilir.
- Görsel bir imajın tamamı onun parçalarının toplamından farklı ve daha kapsamlıdır.
Bir manzara fotoğrafına baktığımızda
dağlar, gökyüzü, göl, ağaçlar gibi elemanlar ayrı ayrı çok beğenilebilir.
Tamamı ele alındığında ise tüm parçaların birbirlerini tamamlayan doğal bir
güzelliğe ve mükemmelliğe sahip olduğu görülür.
Gestalt felsefesini bilmek grafik
tasarımcıya hedef kitlenin algı boyutuna göre tasarım üretebilmek açısından
değerli veriler sunar. İnsan gözü biçimleri ve formları gruplandırma ve
ilişkilendirme özelliğine sahiptir. Aynı birim eleman farklı şekilde
düzenlenerek değişik bir anlam ifade edebilir
Altın Oran
Altın oran, doğada sayısız canlı veya
cansız varlıkların şekillerinde veya yapısında bulunan özel bir değerdir.
Doğada bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve
mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan
geometrik ve sayısal bir oran
bağıntısıdır. Doğada en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz
kabuklularında ve ağaç dallarında rastlanır.Platon'a göre kozmik fiziğin
anahtarı bu orandır.
Çıkarımsal Renk Metodu
Çıkarımsal Renk sentezi, ışığı soğuran
(büyük oranda yansıtmayan) maddelerin (boyaların) karışımının sonucunda oluşan
renklerin açıklanması ve uygulanmasını anlatır. Işıklar birleştirilirken ayrı
ayrı renkler birbirine eklenirken, boyaların karıştırılması renklerin
birbirlerinden çıkarıldığı bir süreçtir. Beyaz ışıkta bakıldığında kırmızı boya
kırmızı görünür, çünkü yalnızca kırmızı ışığı yansıtır. Beyaz ışığın yeşil ve
mavi bileşenlerini yutar. Başka bir deyişle, kırmızı boya beyazdan mavi ve
yeşili çıkararak kırmızıyı bırakır. Aynı şekilde yeşil boya yalnızca yeşil
ışığı yansıtır, mavi boyada diğer ikisini yutarak yalnızca maviyi.
Basitleştirirsek, boyaların karıştırılması
bir çıkarma süreci olduğundan kırmızı, yeşil ve mavi boyalar karıştırılarak
diğer bütün renklerin elde edilmesi imkansızdır. Macenta ve siyanı
karıştırırsak mor ve mavi, sarı ve macentayı karıştırırsak kırmızı veya
turuncu, siyan ve sarıyı karıştırırsak yeşil renklerini elde ederiz.
http://colorschemedesigner.com/
Tasarımda Renk Uyumu
Öncelikle yanda gördüğünüz, ünlü bir
sanatçıya ait olan Itten'ın renk çemberi, renklerin nasıl ayarlanacağını
kusursuz bir şekilde göstermektedir. Çemberin ortasında diğer renkler
kullanarak birleştirilmemiş, 3 ana rengi görüyorsunuz. Bu üç ana rengin
dışlarındaki üçgenler ise İkincil Renklerdir. Ve iki rengin birleşmelerinden
oluşurlar. Örneğin Sarı ve Kırmızı rengi; Turuncu rengini oluşturmaktadır. Dış
halkadaki renkler ise, bulunan renklerin farklı varyasyonlarını göstermekte
olup bir akış içerisindedirler.
Renklerin ilk seçtiğimiz renge uyumlu
olması için zıt renkleri kullanmalıyız.
Aşağıda gördüğünüz gibi Meyilli zıtlık ile ifade edilmiş renkler, birbirlerinin
tam tersidirler. Yukarıdaki çemberin dış halkasına baktığınızda da, turuncunun
tam karşısında mavi rengin yer aldığını görebilirsiniz. Yani Turuncu - Mavi,
Sarı - Mor, Yeşil - Kırmızı renkler birbirlerinin tam zıttıdırlar. Örneğin noel
süslemelerinde yeşil ve kırmızı renkler sıklıkla kullanılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder