23 Mart 2013 Cumartesi

2.Ders (Görsel Algı &Renkler )


Görsel Algı ve Gestalt


          Gestalt kuramı, bellek, öğrenme, algılama, hatırlama ve problem çözme konularında yenilik getirmiştir. Organize bütünler birbirleriyle ilgisiz parçalardan çok daha kolay öğrenilip akılda tutulurlar. Gestalt kuramına göre, problemin bir bütün olarak derinliğine kavranıp buna bütün halinde çözüm aranması, kişiyi hızlı ve özgün buluşlara götürür.
Her iki şekilde de farklı şekilde düzenlenmiş 9 adet daire vardır. Ama gözümüz ilk şekilde dairelerden çok onların birleşiminden oluşan ok figürünü algılar.

Gestakt teorisinin temel prensipleri
  • Görsel bir imajın parçaları, farklı bileşkenler şeklinde çözümlenebilir ve değerlendirilebilir.
  • Görsel bir imajın tamamı onun parçalarının toplamından farklı ve daha kapsamlıdır.
Görsel iletişimin felsefi konularından olan Gestalt ilk seferde karmaşık gibi gelebilir, ancak konu örneklerle daha iyi anlaşılabilir.
Bir manzara fotoğrafına baktığımızda dağlar, gökyüzü, göl, ağaçlar gibi elemanlar ayrı ayrı çok beğenilebilir. Tamamı ele alındığında ise tüm parçaların birbirlerini tamamlayan doğal bir güzelliğe ve mükemmelliğe sahip olduğu görülür.
Gestalt felsefesini bilmek grafik tasarımcıya hedef kitlenin algı boyutuna göre tasarım üretebilmek açısından değerli veriler sunar. İnsan gözü biçimleri ve formları gruplandırma ve ilişkilendirme özelliğine sahiptir. Aynı birim eleman farklı şekilde düzenlenerek değişik bir anlam ifade edebilir

Altın Oran
Altın oran, doğada sayısız canlı veya cansız varlıkların şekillerinde veya yapısında bulunan özel bir değerdir. Doğada bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik  ve sayısal bir oran bağıntısıdır. Doğada en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabuklularında ve ağaç dallarında rastlanır.Platon'a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır.





Çıkarımsal Renk Metodu

Çıkarımsal Renk sentezi, ışığı soğuran (büyük oranda yansıtmayan) maddelerin (boyaların) karışımının sonucunda oluşan renklerin açıklanması ve uygulanmasını anlatır. Işıklar birleştirilirken ayrı ayrı renkler birbirine eklenirken, boyaların karıştırılması renklerin birbirlerinden çıkarıldığı bir süreçtir. Beyaz ışıkta bakıldığında kırmızı boya kırmızı görünür, çünkü yalnızca kırmızı ışığı yansıtır. Beyaz ışığın yeşil ve mavi bileşenlerini yutar. Başka bir deyişle, kırmızı boya beyazdan mavi ve yeşili çıkararak kırmızıyı bırakır. Aynı şekilde yeşil boya yalnızca yeşil ışığı yansıtır, mavi boyada diğer ikisini yutarak yalnızca maviyi.



Basitleştirirsek, boyaların karıştırılması bir çıkarma süreci olduğundan kırmızı, yeşil ve mavi boyalar karıştırılarak diğer bütün renklerin elde edilmesi imkansızdır. Macenta ve siyanı karıştırırsak mor ve mavi, sarı ve macentayı karıştırırsak kırmızı veya turuncu, siyan ve sarıyı karıştırırsak yeşil renklerini elde ederiz.

http://colorschemedesigner.com/
Tasarımda Renk Uyumu

Öncelikle yanda gördüğünüz, ünlü bir sanatçıya ait olan Itten'ın renk çemberi, renklerin nasıl ayarlanacağını kusursuz bir şekilde göstermektedir. Çemberin ortasında diğer renkler kullanarak birleştirilmemiş, 3 ana rengi görüyorsunuz. Bu üç ana rengin dışlarındaki üçgenler ise İkincil Renklerdir. Ve iki rengin birleşmelerinden oluşurlar. Örneğin Sarı ve Kırmızı rengi; Turuncu rengini oluşturmaktadır. Dış halkadaki renkler ise, bulunan renklerin farklı varyasyonlarını göstermekte olup bir akış içerisindedirler.

Renklerin ilk seçtiğimiz renge uyumlu olması için  zıt renkleri kullanmalıyız. Aşağıda gördüğünüz gibi Meyilli zıtlık ile ifade edilmiş renkler, birbirlerinin tam tersidirler. Yukarıdaki çemberin dış halkasına baktığınızda da, turuncunun tam karşısında mavi rengin yer aldığını görebilirsiniz. Yani Turuncu - Mavi, Sarı - Mor, Yeşil - Kırmızı renkler birbirlerinin tam zıttıdırlar. Örneğin noel süslemelerinde yeşil ve kırmızı renkler sıklıkla kullanılır.

     Diğer zıtlık gruplarını da kendi beğeninize uygun olarak seçebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder